Dieetplan

Wilt u graag uw overtollige kilo’s kwijt? Net even genoeg om in die leuke jurk te passen? Dan kunt u waarschijnlijk relatief gemakkelijk een aantal kilo’s afvallen.

Maar misschien is het medisch gezien wel noodzakelijk dat u afvalt. Of u bent dermate veel aangekomen dat het nu toch echt wel tijd wordt om af te gaan vallen? Dan kan het handig zijn om een dieetplan op te (laten) stellen.

Een dieetplan is eigenlijk een plan op papier met daarin de richtlijnen van uw dieet. U kunt een dieetplan zo uitgebreid maken als u wilt. Tot op de gram af kunt u uw eetpatroon opschrijven, maar u kan er ook voor kiezen om het iets globaler te houden. Bijvoorbeeld door uw hoofdgerechten en tussendoortjes op te schrijven en u ook daaraan te houden.

Zelf een dieetplan opstellen

Als u zelf een dieetplan wilt opstellen, dan is het belangrijk om u in een aantal dingen te verdiepen. Om te beginnen willen wij u adviseren om u aan de schijf van vijf te houden. De schijf van vijf is een duidelijk overzicht van producten die u dagelijks binnen dient te krijgen om gezond te leven. Hieronder staat meer uitgelegd over de schijf van vijf.

Daarnaast moet u er rekening mee houden dat TE veel van iets nooit goed is. U mag rustig een boterham, maar eet er geen zes! Houdt uw beleg zo gezond mogelijk, maar wissel wel af, en gebruik halvarine in plaats van boter.

In uw dieetplan neemt u verder uw drinken op. Probeer minimaal anderhalf liter water per dag te drinken. Laat vruchtensappen en koolzuurhoudende dranken staan, hier zit erg veel suiker in. Drink uw koffie of thee zonder suiker en melk en drink hier niet te veel van.

Daarnaast neemt u een tijdritme op in uw dieetplan. Zorg ervoor dat u verspreidt over de dag eet en hou u hier ook aan. Als u heeft genoteerd dat u om 10.00u een appel mag, doe dit dan ook, zelfs als u er geen zin in heeft.

De schijf van vijf

Tijdens uw dieetplan kunt u het beste rekening houden met de schijf van vijf. Eet dagelijks:

  • Brood, aardappelen, granen, pasta, rijst, couscous of peulvruchten
  • Vet en Olie (uiteraard valt frituurvet en roomboter niet in deze categorie… olijfolie wel)
  • Vlees, vis, ei, vleesvervangers en/ of zuivel
  • Fruit en groente
  • Vocht (als u af wilt vallen is het aan te raden om 2 liter water per dag te drinken)

Voorbeeld dieetplan

Wij geven u een dagvoorbeeld van een dieetplan:

  • 8.00u: Twee volkoren crackers met ham. Een glas melk. Één afslankpil
  • 10.00u: Een peer
  • 12.00u: Een bord cornflakes met melk en een volkoren boterham met appelstroop
  • 15.00u: Bouillon
  • 18.00u: zalmfilet met spinazie en geroosterde aardappelen

Dieetplan laten opstellen

Vindt u het moeilijk om zelf een dieetplan op te stellen? Vraag dan hulp van uw huisarts of diëtiste. Hij of zij kan u helpen met het opstellen van een goed en veilig dieetplan. Op deze manier weet u zeker dat uw dieetplan goed is. Bovenstaande richtlijnen zijn geen vervanging van een individueel advies. Ook daarvoor raadpleegt u uw huisarts of dietist.